Etihad destinationsguide
pdf print

Resevillkor för onlinebokningar


 

Villkor


Dessa allmänna villkor (”Villkoren”) gäller mellan Dig (”Du”/”Dig” eller ”Kunden”) och Svenska Resegruppen AB (”Vi” eller ”Oss”), operatören av bokningsportalen www.seat24.se (hädanefter hänvisad till som ”Portalen”). Vi ber att du läser igenom dessa Villkor noga innan Du använder Portalen. Genom att använda Portalen godkänner Du dessa Villkor. Om Du inte godkänner Villkoren, ber Vi att Du avstår från att använda Portalen och lämnar webbplatsen.

Du måste vara minst 18 år och agera som privatkonsument för att göra en bokning på Portalen. En privatkonsument är, i motsats till ett företag, en fysisk person som ingår en juridisk transaktion för ändamål som huvudsakligen ligger utanför dennes kommersiella verksamhet och/eller egenföretagsverksamhet.

Operatören av Portalen och din avtalspartner för användningen av Portalen är:

Svenska Resegruppen AB. (Seat24)
Box 1340
751 43 Uppsala

E-post: customerservice@Seat24.support
Telefon: +46 8 525 099 29

Villkoren följer nedan:

Innehållsförteckning

  1. TJÄNSTERNAS OMFATTNING
  2. BOKNINGSFÖRFARANDE OCH KONTAKTUPPGIFTER
  3. FÖRMEDLING AV FLYG
  4. FÖRMEDLING AV HOTELLBOKNING
  5. FÖRMEDLING AV HYRBILSBOKNING
  6. SÄRSKILDA BESTÄMMELSER FÖR FÖRMEDLING AV BOKNING AV FLERA TJÄNSTER
  7. INFORMATION OM PASS-, VISUM- OCH HÄLSOBESTÄMMELSER
  8. VÅRA EGNA TJÄNSTER
  9. AVGIFTER OCH BETALNING
  10. KLAGOMÅL
  11. KUNDRÄTTIGHETER ENLIGT EU-FÖRORDNINGEN
  12. ANSVAR OCH SKYLDIGHETER
  13. TILLÄMPLIG LAG OCH TVISTLÖSNING
  14. DATASKYDD
  15. ALTERNATIV FÖR RANKNING OCH SORTERING PÅ PORTALEN

BILAGA 1 – ADMINISTRATIVA AVGIFTER 

  1. TJÄNSTERNAS OMFATTNING
    1. Förmedling av resetjänster
      1. För de flyg-, hotell-, försäkrings-, tåg- och biluthyrningstjänster som erbjuds via Portalen (gemensamt kallade “resetjänster”) tillhandahåller vi uteslutande reseförmedlingstjänster genom vilka vi endast agerar i egenskap av mellanhand mellan dig och en tjänsteleverantör (våra reseförmedlingstjänster kallas “förmedlingstjänster”). Vår roll och vårt ansvar begränsar sig därmed till att förmedla resetjänster som i sig utförs av tredje parter, det vill säga flygbolag, researrangörer, hotell, försäkringsbolag, biluthyrningsföretag eller andra (nedan “tjänsteleverantör” eller “flygbolag”, i specifikt förekommande fall).
      2. Följaktligen träder avtalet för det faktiska tillhandahållandet av Resetjänsterna (såsom transportavtal, försäkringsavtal eller hyresavtal) i kraft direkt mellan Dig och den berörda Tjänsteleverantören. Vi är inte medleverantör av Resetjänsterna och Vi är inte part i avtalsförhållandet mellan Dig och Tjänsteleverantören.
      3. Genom att använda Portalen för att köpa resetjänster, samtycker du till att vi bedriver förmedlingstjänster och agerar som förmedlare gentemot motsvarande tjänsteleverantör(er) å dina vägnar, inklusive för förmedling av betalningen av dessa resetjänster, för att tillse att transaktionen mellan dig och aktuell(a) tjänsteleverantör(er) utförs.
      4. Den aktuella Tjänsteleverantören ansvarar fullt ut för det faktiska utförandet av Resetjänsterna som förmedlas via Portalen. I vår roll som förmedlare tar Vi inget ansvar för de Resetjänster som ska tillhandahållas av Tjänsteleverantörerna och Vi lämnar inga garantier (varken uttryckliga eller underförstådda) om lämpligheten hos eller kvaliteten på de Resetjänster som förmedlas på Portalen. Tjänsteleverantören är den ansvariga part du skall vända Dig till i händelse av anspråk till följd av Resetjänstens utförande eller uteblivna utförande.
      5. Om det är möjligt att framföra speciella önskemål (till exempel om specialkost, handikappanpassningar eller barnstolar) i samband med Din bokning av Resetjänster, vidarebefordrar Vi dina önskemål till berörd Tjänsteleverantör. Vi kan dock inte ta något ansvar för huruvida Tjänsteleverantören faktiskt kan uppfylla sådana önskemål.
    2. Våra egna tjänster Förutom våra förmedlingstjänster enligt vad som anges i punkt 1.1 ovan, tillhandahåller vi även ytterligare tjänster (andra än resetjänster) som är tillgängliga via Portalen och som si själva ansvarar för att tillhandahålla. För sådana ytterligare tjänster inleder du ett direkt avtalsförhållande med oss. I varje enskilt fall informerar vi dig tydligt om, och i vilken utsträckning, vi erbjuder egna tjänster istället för att bara förmedla tredje parts tjänster. Vårt eget tjänsteutbud kan variera över tid. Några av våra egna tjänster beskrivs i punkt 8. För ytterligare tjänster, som inte redovisas i dessa villkor, får du en detaljerad beskrivning av dessa samt information om våra avgifter och tilläggsvillkor för bokning och användning, under bokningsförfarandet.
    3. Gällande avtalsvillkor
      1. Dessa villkor gäller förmedlingstjänster enligt punkt 1.1 samt våra egna tjänster enligt punkt 1.2.
      2. När det gäller resetjänstavtal mellan dig och en tjänsteleverantör (som vi under inga omständigheter är en part i) gäller villkoren för den aktuella tjänsteleverantören (“tjänsteleverantörsvillkor”). Sådana tjänsteleverantörsvillkor kommer att göras tillgängliga för dig av oss och/eller tjänsteleverantören under bokningsprocessen eller kan på annat sätt vara tillgängliga via eller begäras av dig direkt från tjänsteleverantören. Eftersom tjänsteleverantörsvillkoren kan innehålla bestämmelser om ansvar, inställda flyg, bokningsändringar och återbetalningar (om tillgängligt) och andra begränsningar, rekommenderar vi att du läser dessa villkor noggrant.
  2. BOKNINGSFÖRFARANDE OCH KONTAKTUPPGIFTER
    1. Under bokningsförfarandet förses Du med tekniska hjälpmedel för att upptäcka fel i inmatningsformulär och för att korrigera felaktig information innan Du skickar in din bokningsförfrågan. Vi ber Dig att kontrollera alla uppgifter noga för att säkerställa att de är korrekta innan Du avslutar din bokningsförfrågan. Efterföljande ändringsförfrågningar kan leda till betydande extrakostnader.
    2. Vi kan behöva kontakta Dig vid exempelvis ändringar av de köpta Resetjänsterna. Du måste därför ange korrekta kontaktuppgifter som telefonnummer och e-postadress. Du måste även fortlöpande bevaka om Du har fått något meddelande från Oss.

      Det är också ditt ansvar att se till att Du kan ta emot våra meddelanden. Vi kan inte hållas ansvariga om Du inte får ett meddelande från Oss till följd av omständigheter som rimligen är utanför vår kontroll inklusive, men inte begränsat till, följande: (i) Du angav en felaktig e-postadress, (ii) dina e-postinställningar hindrar vårt e-postmeddelande från att komma fram, eller (iii) dina e-postinställningar behandlar vårt meddelande som skräppost.
  3. FÖRMEDLING AV FLYG
    1. Ingående av avtal och prisändringar
      1. Efter att du har skickat in din bokningsförfrågan, bekräftar vi mottagandet av din förfrågan via e-post. Det är nu förmedlingsavtalet mellan dig och oss uppstår. Om du inte får en sådan bekräftelse inom en timme efter att du avslutat din bokningsförfrågan, och ingen av våra operatörer har kontaktat dig via e-post eller telefon för att indikera att något är fel, ber vi dig kontakta oss via telefon eller chatt för verifiering.
      2. Så snart dina efterfrågade flygbiljetter har utfärdats, får Du en bekräftelse via e-post med ett biljettnummer. Det är nu som ett bindande avtal mellan Dig och berörda flygbolag(en) har ingåtts.
      3. Priserna för flygresan, liksom platstillgång, infogas direkt av det aktuella flygbolaget i Portalen. Vid flygbolagets ändringar som ligger utanför vår kontroll (t.ex. ändringar av priset, platstillgången eller annat) som inträffar efter att bokningsförfrågan har skickats in, men innan avtalet med flygbolaget har blivit bindande (enligt vad som anges i punkt 3.1.2 ovan), kommer avtalet inte att träda i kraft och din betalning återbetalas i sin helhet. Det kan hända att vi kontaktar Dig och ger Dig möjligheten att godkänna det ändrade priset under normala öppettider, dock senast 24 timmar efter att Vi har fått kännedom om prisändringen eller den första vardagen efter en sådan 24-timmarsperiod.
    2. Information om boknings- och transportvillkor
      1. Beträffande de flygresor som erbjuds på Portalen, agerar Vi uteslutande i vår kapacitet som förmedlare. Avtalet för utförandet av flygresan träder i kraft direkt mellan Dig och det berörda flygbolaget och Vi tar inget ansvar relaterat till utförande eller uteblivet utförande av din flygresa. Flygbolaget är ensamt ansvarigt för utförande/uteblivet utförande av din flygresa.
      2. Innan Du avslutar bokningen kommer det eller de berörda flygbolagens villkor att göras tillgängliga för dig.
      3. När vi förmedlar resetjänster som erbjuds av flygbolag är vi inte garanterade tillgång till flygbolagets bokningssystem. Om så är fallet kan vi å dina vägnar ingå avtal mellan dig och flygbolaget. Vi kan också be dig kontakta berört flygbolag direkt om du har frågor om din bokning, vill göra ändringar eller avboka. Om du har köpt vår tjänst Flexible Ticket (se avsnitt 8) måste alla ombokningsförfrågningar göras genom vår kundtjänst enligt anvisningarna i avsnitt 8.1.4. Det kan hända att du får två bokningsbekräftelser – en från oss och en från det aktuella flygbolaget. Om du fått två bokningsbekräftelser ska du använda bokningsbekräftelsen från flygbolaget vid incheckningen.
      4. Nedan visas en allmän översikt och information om villkor för bokning och transport som ofta tillämpas av flygbolag. Eventuella avvikande bestämmelser i det berörda flygbolagets villkor ägor dock företräde framför den allmänna information som tillhandahålls i denna punkt 3.2.4. Därför ska Du alltid kontrollera det berörda flygbolagets tillämpliga villkor innan du gör din bokning.
        • Flygtider/incheckning
          Alla angivna flygtider är lokala. Ankomst nästa dag anges med ett ”+1” i tidtabellen. De angivna flygtiderna är preliminära och kan ändras med kort varsel efter att flygbiljetten har utfärdats, till exempel till följd av restriktioner från flygtrafikledning, väder eller flygbolagets funktionella begränsningar. Var noga med att själv kontrollera de aktuella tiderna i god tid före avresa.

          Var noga med att följa de incheckningstider som anges av flygbolagen. Flygbolagen har rätt att neka Dig ombordstigning om Du är sen till incheckningen. Observera att vissa flygbolag uppmanar sina kunder att checka in via deras webbplats och att de kan debitera en incheckningsavgift vid manuell incheckning på flygplatsen.
        • Kombination av separata enkelbiljetter
          En kombination av två separata enkelbiljetter i stället för en tur-och-retur-biljett markeras tydligt under bokningsförfarandet. Biljetterna behandlas oberoende av varandra i händelse av inställt flyg, ändring eller avbrott i flygtrafik till följd av till exempel strejker och flygbolagens ändringar av flygtider. Varje flygbolag tillämpar i dessa fall sina egna regler.

          Flygbiljetter med olika bokningsnummer betraktas alltid som resor som är oberoende av varandra enligt ovan.
        • Flygbiljetter med flera sträckor/användningsordning
          Din tur-och-retur-biljett eller enkelbiljett kan bestå av flera flygsträckor. Enligt de flesta flygbolags villkor ska sådana flygsträckor användas i följd. Om så inte sker, är det många flygbolag som nekar transport på efterföljande flygsträckor (till exempel kan en outnyttjad sträcka på en biljett göra resten av biljetten ogiltig). Om du har en tur-och-retur-biljett och inte utnyttjar flygbiljetten för utresan, kan det hända att din flygbiljett för tillbakaresan avbokas av flygbolaget.
        • Graviditet
          Vissa flygbolag vägrar att transportera passagerare som är gravida efter vecka 28 vid tiden för ut- eller tillbakaresa. Om Du är gravid måste Du kontrollera med flygbolaget och din läkare om Du kan påbörja resan eller inte.
        • Biljetter för barn och spädbarn
          Vänligen kontakta flygbolaget för att erhålla villkoren för att resa med ett barn som inte har en separat flygstol. Vanligtvis behöver barn över 2 år en separat flygstol, medan barn mellan 0 och 2 år reser som spädbarn och inte kommer att tilldelas en egen stol. Om barnet fyller 2 år före resans slut, måste en barnbiljett bokas för hela resan. Spädbarnsbiljetter kan inte bokas före födseln, eftersom korrekt namn och födelsedatum måste matcha vad som anges i passet. Vi ersätter inte några kostnader som uppstår om fel typ av biljett bokas.
        • Minderåriga utan medföljande vuxen
          Vi förmedlar inte bokning av biljetter till minderåriga som reser utan medföljande vuxen. Barn under 18 år måste bokas och resa i sällskap med en vuxen. Vissa länder och flygbolag vägrar inresa för barn under 18 år om de inte åtföljs av en vårdnadshavare. Observera att vissa flygbolag kräver att barn under 18 år skall kunna uppvisa sitt födelsebevis vid resa.
        • Förlorat/skadat bagage
          I vår kapacitet som förmedlare tar Vi inget ansvar för förlorat eller skadat bagage. Eventuella problem med bagage ska omedelbart rapporteras till flygbolagets representant på flygplatsen.
        • Transit och övernattning
          I allmänhet ingår inte marktransport och/eller övernattning under din resa i flygbiljettpriset. Du är personligt ansvarig för att kontrollera tidtabeller och priser för marktransporter.
        • Anslutningstider mellan flygresor
          Standardbiljetter som bokats på Portalen har godkända anslutningstider. De tider som krävs för att hinna med anslutande flyg beräknas av flygbolagen. Om Du blir försenad på en flygsträcka vilket leder till en missad anslutning, är flygbolagen skyldiga att hjälpa Dig att nå din slutdestination (se punkt 11.1).

          När separata enkelbiljetter bokas, har flygbolagen inget ansvar för missade anslutningar till följd av förseningar. Därför är det ditt ansvar att se till att anslutningstiden är tillräcklig utifrån flygbolagen och flygplatserna. Eventuella extrakostnader som uppstår till följd av missade anslutningar ersätts inte.
        • Dubbelbokning
          En dubbelbokning innebär att två eller flera bokningar med samma passagerarnamn har gjorts hos samma flygbolag. Om Du har dubbelbokat kan det hända att flygbolaget avbokar resan/resorna. Detta kan också inträffa om bokningen har gjorts hos olika resebyråer. Vi är inte ansvariga för flygbolagens avbokningar eller för nekad återbetalning från flygbolagen, om de misstänker dubbelbokning.
    3. Flygbolag förbjudna att bedriva verksamhet i EU (svarta listan) Observera att vissa flygbolag har förbjudits att bedriva verksamhet inom EU, i enlighet med ett beslut från Europeiska kommissionen i nära samråd med de nationella luftfartsmyndigheterna. Sådana flygbolag har förbjudits att bedriva verksamhet eftersom de anses osäkra eller inte kontrolleras på ett tillfredsställande sätt av myndigheterna i sitt land. Du kan se vilka flygbolag som är belagda med flygförbud på följande länk:
      Svarta listan (lista över flygbolag som inte får verka inom EU)
    4. Flygbolags tidtabellsändringar och avbokningar
      1. Ditt avtal med flygbolaget i fråga kan ge flygbolaget möjlighet att ställa in flyg eller ändra dina bokningar. Vi meddelar dig om eventuella ändringar när vi har fått information från flygbolaget.

        Om flygbolaget ändrar tidtabellen kommer vi inte att ta ut någon avgift för att boka om dig till flygbolagets alternativa resplan. Om flygbolaget ställer in flygningen kommer vi inte att ta ut någon avgift för din begäran om återbetalning för inställt flyg. Se avsnitt 9.3 för mer information om återbetalningar.

        Om flygbolaget ändrar tidtabellen eller ställer in flyget och du ber oss att hitta ett alternativt flyg utöver det alternativ som tillhandahålls av flygbolaget erbjuder vi oss att hantera begäran för din räkning om så är möjligt enligt flygbolagets villkor. Klicka här för att se en lista över våra avgifter.
      2. De flygtider som visas i din bokningsbekräftelse kan ändras mellan datumet för din bokning och det datum Du faktiskt reser. Vi rekommenderar att Du håller dig uppdaterad samt kontaktar ditt flygbolag minst 72 timmar före den planerade avgången för respektive flyg, för att säkerställa att flyget (och eventuella anslutningsflyg) kommer att avgå enligt tidtabellen. Vi har ingen kontroll över flygbolags tidtabellsändringar och tar inget ansvar för kostnader som kan uppstå till följd av sådana ändringar.
    5. Ändringar och avbokningar som begärs av dig
      1. Villkoren för att ändra flygbokningar (inklusive byte av passagerarnamn, destination och resedatum) och för återbetalning i samband med avbokning fastställs av det berörda flygbolaget, som är avtalspart gentemot Dig för tillhandahållande av flygresan. Vi, som förmedlare, har inget inflytande över sådana villkor.
      2. Om Du vill ändra din bokning eller begära pengarna tillbaka i samband med en avbokning kan vi som en ytterligare, egen tjänst hantera Din begäran å dina vägnar, förutsatt att flygbolagets villkor medger en sådan ändring eller återbetalning i samband med avbokning. Under bokningen av sådana ytterligare tjänster informerar Vi Dig om eventuella villkor samt avgifter för sådana tjänster. Som alternativ kan Du förstås kontakta berört flygbolag direkt. Klicka här för att se en lista över våra avgifter.
      3. För att vi skall kunna hantera de ändringar som du begär, är det nödvändigt att vi mottar dina ändringsbegäranden senast 24 timmar innan resan inleds.

        För ändringsförfrågningar med kortare varsel rekommenderar vi att du kontaktar det aktuella flygbolaget direkt.
      4. Om du har köpt vår egen tjänst Ombokningsbar biljett, se punkt 8.1 för ändringar av datum och/eller tid för din flygbokning.
      5. Om du har köpt vår egen tjänst avbokningsgaranti, se punkt 8.3 för avbokning av din(a) flygbiljett(er) och information om återbetalning.
      6. Om du har köpt vår egen tjänst Avboka oavsett anledning, se punkt 8.4 för avbokning av din(a) flygbiljett(er) och information om återbetalning.
    6. Outnyttjad flygbiljett Om du inte dyker upp eller använder resan godkänner du härmed att vi ansöker om pengarna tillbaka från flygbolaget åt dig. Detta betyder att vi har rätt, men inte skyldighet, att göra det, och att din rätt att själv ansöka om pengar tillbaka från flygbolaget förblir opåverkad.

      Om vi får lyckas få en återbetalning åt dig kommer våra avgifter att dras av från det erhållna beloppet. Klicka här för att se en lista över våra avgifter. . Samtliga återbetalningar som erhålls för din räkning, minus våra avgifter, kommer att sparas åt dig i 12 månader efter flygdatum. Det betyder att du kan begära att beloppet, minus våra avgifter, förs över till dig när som helst under den 12-månadersperioden genom att kontakta vår kundtjänst.
    7. Identitetsverifieringsprocessen utförd av flygbolaget Vissa flygbolag kan kräva verifiering av din identitet före avgång, vilket ligger utanför vår kontroll som förmedlare av flygbiljetter. Denna verifieringsprocess utförs, i förekommande fall, av flygbolaget efter att bokningen har gjorts och kan medföra mindre extra kostnader (vanligtvis mindre än 1 EUR).

      Om du väljer att inte slutföra verifieringsprocessen online, före din avresa, enligt flygbolagets krav, och väljer att slutföra den på flygplatsen, bör du dessutom vara medveten om att detta kan leda till ytterligare avgifter. Dessa avgifter är i enlighet med flygbolagets policy, debiteras direkt av flygbolaget och återbetalas inte av oss.

      Eventuella kostnader i samband med verifieringsprocessen bestäms och åläggs av flygbolaget. Som mellanhand har vi ingen befogenhet i samband med eller ansvar för denna process. Vi rekommenderar att du granskar det specifika flygbolagets villkor för tillhörande avgifter innan du gör en bokning.

      Om någon typ av verifiering krävs av flygbolaget som du har valt att resa med, kommer du att informeras om detta under bokningsprocessen. Läs noga igenom informationen innan du slutför betalningen för att säkerställa att du är medveten om eventuella krav eller potentiella extra kostnader i samband med verifieringsprocessen.
  4. FÖRMEDLING AV HOTELLBOKNING Hotellnätter som bokas via Portalen förmedlas av Booking.com.

    Alla frågor i samband med bokningen och alla förfrågningar om ändringar eller avbokning måste göras direkt till Booking.com. Du hittar kontaktuppgifterna till Booking.com här.

    Du hittar villkoren för Booking.com på deras webbplats.
  5. FÖRMEDLING AV HYRBILSBOKNING Hyrbilstjänster som bokas via Portalen förmedlas av Booking.com Transport Limited (”Rentalcars.com”).

    Alla frågor i samband med bokningen och alla förfrågningar om ändringar eller avbokning måste därför göras direkt till Rentalcars.com. Du hittar kontaktuppgifterna till Rentalcars.com här:
    Lokala kontaktuppgifter hittar du på Rentalcars webbplats.
    Du kan läsa villkoren för Rentalcars.com här.
  6. SÄRSKILDA BESTÄMMELSER FÖR FÖRMEDLING AV BOKNING AV FLERA TJÄNSTER Portalen erbjuder möjligheten att kombinera flera enskilda tjänster enligt önskemål. I dessa fall instruerar Du Oss att agera som förmedlare för bokning av olika Resetjänster från olika Tjänsteleverantörer. De relevanta Tjänsteleverantörerna presenteras tydligt för Dig under bokningsförfarandet innan bokningen slutförs. När Du kombinerar olika Resetjänster ingås inget avtal mellan Dig och Oss för tillhandahållande av Resetjänsterna. I stället ingår Du flera avtal för tillhandahållande av Resetjänsterna, med respektive Tjänsteleverantör. Vi agerar enbart i vår kapacitet som förmedlare i förhållande till varje enskild Resetjänst.
  7. INFORMATION OM PASS-, VISUM- OCH HÄLSOBESTÄMMELSER
    1. Pass-, visum- och/eller hälsokrav kan ändras och Du bör därför kontrollera vad som gäller med behörig myndighet (ambassad, konsulat och så vidare) i god tid före resan. Det är ditt ansvar att inneha ett giltigt pass och, om så krävs, ett visum. Det är viktigt att komma ihåg att inkludera alla transitpunkter under din resa som kan kräva att Du införskaffar visum. Ibland tar det lång tid att få visum och därför rekommenderar vi att Du skickar in din visumansökan i god tid. Vi tar inget ansvar för kunder som inte har rätt handlingar för sin resa.
    2. Varje destination har sina egna krav när det gäller inreseformaliteter, vaccinationer etc., som också kan variera beroende på passagerarens nationalitet. Det är ditt ansvar att skaffa Dig denna information. Vi tar inget ansvar för eventuella problem som uppstår till följd av bristande efterlevnad av sådana officiella bestämmelser. Vi uppmanar Dig därför att alltid kontrollera de olika bestämmelserna för valda destinations- eller transitländer, samt hur lång tid Du behöver för att vidta alla relaterade åtgärder innan avresa.
    3. För alla resor till eller via USA krävs ett godkänt inresetillstånd (ESTA) och maskinläsbart pass
  8. VÅRA EGNA TJÄNSTER
    1. Ombokningsbar biljett
      1. Om Du köper vår tjänst Ombokningsbar biljett under bokningsförfarandet, kan Du ändra datum och/eller tid för din flygbokning enligt villkoren i denna punkt, utan att behöva betala vår ombokningsavgift och/eller eventuella flygbolagsavgifter. När Vi tillhandahåller vår tjänst för Ombokningsbar biljett förmedlar vi endast ett transportavtal mellan Dig och det relevanta flygbolaget. Eftersom Ombokningsbar biljett är vår egen tjänst (dvs. Du kan inte utnyttja vår tjänst för Ombokningsbar biljett genom att kontakta flygbolaget direkt) måste alla ombokningsförfrågningar för utnyttjande av tjänsten för Ombokningsbar biljett göras via vår kundtjänst (se punkt 8.1.4).
      2. Den Ombokningsbara biljetten medger att flygbiljetter kan ombokas på följande villkor:
        • Alla ombokningar måste göras i enlighet med punkt 8.1.4 och minst 24 timmar före den ursprungliga avgångstiden och den nya önskade avgångstiden.
        • Ombokning är endast möjligt med samma flygbolag, dvs. en flygbiljett kan endast bokas om till en ny flygbiljett där flygresan utförs av det flygbolag som är operatör för den ursprungligt bokade flygbiljetten.
        • Flygsträckor i din bokade resa måste användas i samma ordning som de ursprungligen bokades.
        • Uppgradering till en annan kabin eller bokningsklass på samma flyg är inte tillåtet.
        • Ombokning av en flygbiljett för ett så kallat ”stop-over” (det vill säga att man mellanlandar i en stad längre än vad man ursprungligen bokade) är inte tillåtet.
        • Ändring av utrese-/hemreseort och/eller destination är inte tillåtet.
        • Namnen på passagerare kan inte ändras eller korrigeras med tjänsten Ombokningsbar biljett.
        • Ombokning med den Ombokningsbara biljetten kan endast göras en gång, antingen för en del av bokningen eller för hela bokningen som omfattas av den Ombokningsbara biljetten. När ändringen har bekräftats har den Ombokningsbara biljetten använts och kan inte användas igen.

          Den nya resan kan inte påbörjas inom 24 timmar från den tidpunkt då ändringen begärdes.
      3. Om du vill boka om din biljett, måste du kontakta vår kundtjänst, se “Kontakta oss”.
      4. Ombokningen har genomförts när Vi har bekräftat den via e-post. Vänligen kontakta vår kundtjänst om Du inte får någon bekräftelse.
      5. Ombokning av flygresor med hjälp av tjänsten Ombokningsbar biljett genomförs i mån av flygbolagens platstillgång. Om den önskade ombokningen resulterar i en dyrare biljett eller om förändringen medför att passageraren inte längre har rätt till ett specialpris (till exempel för ett spädbarn), måste Du själv stå för dessa extrakostnader. Vi tar inte ansvar för eventuella följder som ombokningen kan få på tilläggstjänster som avtalats direkt med flygbolaget (till exempel bokning av extra bagage eller platsbokning).
      6. Om Du avbokar flygresan, återbetalas inte kostnaden för Ombokningsbar biljett.
      7. Spädbarn (barn under 2 år) omfattas av den flexibla biljett som innehas av ansvarig vuxen som reser med spädbarnet. Spädbarnet ingår i alla ombokningar av flyg med hjälp av den flexibla biljetten som görs av den vuxne.
    2. Transfergaranti
      1. Om vår hjälptjänst för anslutningsgaranti som beskrivs i avsnitt 8.2 (nedan kallat ”Transfergaranti”) ingår i din bokning kommer detta att framgå klart och tydligt under bokningen och på bokningsbekräftelsen. Om det även finns andra byten med i bokningen, observera att Transfergaranti endast gäller för den del av bokningen som är markerad “Transfergaranti”.
      2. Transfergarantin gäller i följande fall (vart och ett utgör en ”Ändring”):
        • om något eller några av dina flyg ombokas, försenas eller ställs in av respektive flygbolag och får till följd att du missar flyget till din destination;
        • Om du missar ett anslutande flyg på grund av försenat eller förlorat bagage utanför din skäliga kontroll; och
        • Om du missar ett anslutande flyg på grund av tull- eller immigrationskontroller utanför din skäliga kontroll.
      3. Transfergarantin gäller inte:
        • om Ändringen endast påverkar flyg på samma biljett (utfärdad som en e-biljett/PNR). Flygbolaget som erbjuder flygningen/flygningarna är ansvarigt för eventuella problem och för att hantera flygändringar (kontakta relevant flygbolag direkt för hjälp och/eller frågor);
        • om Ändringen uppstått på grund av force majeure-situationer, vilket innebär omständigheter utanför flygbolagens skäliga kontroll såsom (utan begränsning) politisk instabilitet, extrema väderförhållanden, säkerhetsrisker, betydande begränsning av flygplatsdrift och/eller flygbolagets konkurs/insolvens;
        • för alla åtgärder (eller avsaknad av åtgärd) som skäligen är inom din kontroll, till exempel om du missar ett flyg på grund av att (i) du saknar nödvändigt visum, resehandlingar eller annan dokumentation som krävs för din resa; eller (ii) du bryter mot några av flygbolagets regler och restriktioner; eller
        • om du reser med incheckat bagage på en resa markerad med "inget incheckat bagage", dvs. en ’Egen transfer’ resa med kort transfertid; eller
        • om du har gjort ändringar i din bokning utan vårt tidigare godkännande.
      4. Om du vill Transfergarantin, måste du informera oss utan onödigt dröjsmål efter att du underrättats om en ändring. Se här för kontaktuppgifter.
      5. Erbjudna alternativ – alternativa flyg eller återbetalning.
        Efter att vi har informerats om Ändringen erbjuder vi dig ett av följande alternativ som du kan välja mellan:
        a) alternativt flyg till din slutdestination på vår bekostnad (den/de exakta flyg som erbjuds av oss kommer att meddelas dig);
        b) en återbetalning av priset du betalat för oanvänd(a) flygbiljett(er) vid tidpunkten för din bokning; eller
        c) flyg för att återvända till din avreseflygplats på vår bekostnad (den/de exakta flyg som erbjuds av oss kommer att meddelas dig).
      6. Ditt accepterande av det erbjudna alternativet
        Du måste svara och ange om du accepterar alternativet så snart som möjligt efter att ha fått mer information från oss om alternativen som anges i underavsnitt 5 (a)–(c) ovan.
      7. Övrig kompensation
        Utöver de alternativ som anges i 8.2 omfattar Transfergarantin följande:
        • Boende – Om en Ändring äger rum med kort varsel och du står utan boende för natten (22.00–08.00), täcker vi dina boendekostnader för en eller flera nätter. Ersättningen är begränsad till totalt 100 USD per passagerare som omfattas av Transfergarantin. All ersättning för boende som du får från flygbolaget kommer att dras av från återbetalningen som avser Transfergarantin.
        • Mat och dryck (alkoholfri) – om en ändring innebär att ditt/dina flyg försenas med mer än fyra timmar, täcker vi kostnaderna för mat och alkoholfri dryck upp till totalt 12 USD per passagerare som omfattas av Transfergarantin . Eventuell ersättning för mat och/eller dryck som du får från flygbolaget dras av från återbetalningen som avser Transfergarantin .
        Observera att du behöver lägga ut för kostnaderna och lämna kvittona för sådana utlägg till oss.
    3. Avbokningsgaranti
      1. Om avbeställningsgarantin köps under bokningsprocessen, kan du av vilken anledning som helst kontakta oss efter din flygbokning för att avboka dina flyg och istället få en elektronisk kupong motsvarande 90 % av flygpriset. Kupongen kan sedan användas för att göra en ny bokning via Portalen. Villkoren i denna punkt 8.3 gäller för vår egen tjänst “Avbeställningsgaranti”, medan vi agerar i vår egenskap av mellanhand mellan dig och flygbolaget. Eftersom avbeställningsgarantin är vår egen tjänst (dvs. du kan inte använda avbeställningsgarantin genom att kontakta flygbolaget direkt) måste alla förfrågningar gällande avbeställningsgarantin göras via vår kundtjänst (se punkt 8.3.5). Vi tar inte ut några administrativa avgifter i händelse av en frivillig avbokning med hjälp av avbeställningsgarantin eller om en ny bokning görs med en kupong via vår portal.
      2. Följande gäller vid utnyttjande av tjänsten Avbokningsgaranti:
        • Alla avbokningar måste göras i enlighet med punkt 8.3.5 och vara oss tillhanda senast 24 timmar före den ursprungliga flygbiljettens avgångstid.
        • Värdet på kupongen motsvarar 90 % av värdet på den avbokade flygbiljetten, inklusive skatter och flygbolagens avgifter, men exklusive kostnaderna för avbeställningsgarantin och eventuella tilläggstjänster (t.ex. extra bagage, sittplatser osv.). Om bokningen tidigare har varit föremål för ändringar som har resulterat i en ökning av priset på flygbiljetten (t.ex. frivillig datumändring, namnändring, extra bagage osv.), beräknas värdet på kupongen endast baserat på den ursprungliga flygbiljetten. Vid användning av avbeställningsgarantin kan värdet på kupongen aldrig överstiga 25000 SEK per person eller 50000 SEK per bokning, oavsett värdet på flygbiljetterna.
        • Du har alltid rätt att avboka din flygbiljett och erhålla en voucher oavsett anledning. Avbokning kan också begäras för en enskild passagerare i bokningen, i detta fall beräknas voucherns värde i proportion till antalet passagerare som avbokar. Avbokning kan inte göras för enskilda resesträckor i en flygbiljett. Det går inte att avboka endast en del av resan.
        • Vouchern kan endast användas på vår Portal enligt instruktionerna som medföljer din voucher. Vouchern kan inte kombineras med andra vouchers, kontantutbetalningar eller kampanjer och kan inte användas via prisjämförelsesajter.
        • Du kan endast använda din voucher vid ett bokningstillfälle. Icke utnyttjat voucherbelopp anses därefter förverkat.
        • Vouchern är giltig 12 månader från dess att Du underrättas om att vouchern är tillgänglig för användning, vilket är inom 7 arbetsdagar från det att vi har bekräftat din avbokningsförfrågan. När giltighetstiden löper ut förlorar vouchern sitt värde och Du kan inte kräva kompensation på annat sätt.
        • En Avbokningsgaranti-voucher kan endast användas för bokning av flygresor på Portalen.
      3. När du använder avbeställningsgarantin för att avboka din bokning / flygbiljett avstår du och/eller dina medresenärer från samtliga rättigheter till de resedokument som vi har förmedlat till flygbolaget. Genom att köpa avbeställningsgarantin godkänner du att vi, när du skickar en förfrågan om avbokning, automatiskt erhåller samtliga rättigheter till flygbiljetten och bokningen samt rätten att utöva dessa rättigheter gentemot flygbolaget.
      4. Avbeställningsgarantin kan inte användas om flygbolaget inte kan tillhandahålla resetjänsten efter att ha försatts i konkurs eller efter avbrott i eller nedläggning av sin verksamhet (i så fall ersätts inte kostnaden för tjänsten avbeställningsgaranti).
      5. Om Du vill utnyttja Avbokningsgaranti måste Du kontakta vår kundtjänst. Du kan se telefonnummer samt andra kontaktmetoder på Portalen. Vänligen notera att vi hanterar alla kundförfrågningar i turordning.
      6. Avbokningsgarantin gäller inte om du kontaktar flygbolaget för att boka om din flygbiljett och begära ett avbokningsärende.
    4. Avboka oavsett anledning
      1. Med förbehåll för villkoren i detta avsnitt 8.4., om och när du köper vår tjänst Avboka oavsett anledning (nedan kallad “Avboka oavsett anledning”) i samband med bokning av din(a) flygbiljett(er) har du möjlighet att avboka din(a) flygbiljett(er) oavsett anledning och få pengarna tillbaka för din ursprungliga bokning. Ditt köp av Avboka oavsett anledning utgör ditt godkännande av och samtycke till alla villkor som anges i detta avsnitt 8.4. Om du inte accepterar något av villkoren i detta avsnitt 8.4. har du inte rätt att köpa eller använda tjänsten Avboka oavsett anledning som erbjuds av oss. Ditt köp av Avboka oavsett anledning kan inte överlåtas eller överföras och kan inte användas på någon annan flygbiljett än den/de som köptes vid tidpunkten för och inom samma bokning som köpet av Avboka oavsett anledning. All kommunikation, inklusive begäran om avbokning som görs under Avboka oavsett anledning, måste göras i enlighet med avsnitt 8.4.2 och direkt till oss och INTE till flygbolaget.
      2. Följande villkor gäller när du använder Avboka oavsett anledning:
        • Avbokning måste vara oss tillhanda senast tjugofyra (24) timmar före den ursprungliga planerade avgångstiden och före incheckning. Avboka oavsett anledning upphör att gälla tjugofyra (24) timmar före den ursprungliga planerade avgångstiden eller efter incheckning. När Avboka oavsett anledning har upphört att gälla omfattas alla eventuella ändringar eller avbokningar av din(a) köpta flygbiljett(er) av flygbolagets avbokningsregler.
        • För att avboka ditt flyg och använda Avboka oavsett anledning måste du kontakta vår kundtjänst via telefon eller chatt (se avsnittet Kontakta oss på vår webbplats).
        • Det går inte att avboka endast en del av resan. Avbokning under Avboka oavsett anledning kan endast göras för alla passagerare och alla flyg som har bokats med Avboka oavsett anledning. Detta innebär att om du avbokar ett flyg i din bokning kommer alla flyg i bokningen automatiskt att avbokas för alla passagerare.
        • Om avbokningen görs i enlighet med detta avsnitt 8.4. får du en återbetalning av summan som du har betalat till oss för bokningen som omfattar alla passagerare, minus kostnaden för tjänsten Avboka oavsett anledning. Oavsett vad du betalade för bokningen är dock återbetalningar under Avboka oavsett anledning begränsade till en totalsumma om 2 500 EUR per person.
        • Avboka oavsett anledning gäller endast de flygbiljetter och andra produkter eller tjänster som köptes inom samma bokning som Avboka oavsett anledning. Om du har lagt till produkter eller tjänster till bokningen i efterhand, till exempel bagage eller sittplatser, är kostnaderna för dessa tilläggsprodukter inte återbetalningsbara under Avboka oavsett anledning.
        • Om du uppfyller kraven för att få en återbetalning under Avboka oavsett anledning kommer din återbetalning att betalas till samma betalningsmetod som du använde för att betala för bokningen. Återbetalningen kommer att initieras inom fyrtioåtta (48) timmar efter avbokningen.
      3. Genom att använda Avboka oavsett anledning för att avboka din(a) flygbiljett(er) avstår du och dina medpassagerare (i förekommande fall) från alla rättigheter till direkt återbetalning från flygbolaget. Dessutom överlåter du, genom att använda din rätt till återbetalning enligt Avboka oavsett anledning, automatiskt dina rättigheter till eventuell återbetalning enligt din(a) flygbiljett(er) direkt från flygbolaget till oss.
      4. Avboka oavsett anledning gäller inte och kan inte användas under någon av följande omständigheter:
        • Om flyget/flygen har avbokats, ombokats eller på något annat sätt ändrats av dig genom flygbolaget före din begäran om avbokning enligt Avboka oavsett anledning.
        • Om flyget/flygen har ställts in av flygbolaget på grund av force majeure före din begäran om avbokning enligt Avboka oavsett anledning. Force majeure definieras häri som alla oförutsebara och oundvikliga katastrofer som avbryter det förväntade händelseförloppet och hindrar flygbolaget från att uppfylla sina skyldigheter, inklusive och utan begränsningar, alla typer av naturkatastrofer och katastrofer orsakade av människor (t.ex. politisk instabilitet, extrema väderförhållanden, cybersäkerhetsrisker, strejker, större begränsningar av flygplatsdriften, epidemier och pandemier).
        • Om flyget/flygen har ställts in av flygbolaget av andra skäl än de som anges i b) ovan och flygbolaget inte har ombokat flyget/flygen till nya flyg eller på annat sätt bekräftat och/eller utfärdat en återbetalning direkt till dig före din begäran om avbokning enligt Avboka oavsett anledning.
        • Om du redan har checkat in med flygbolaget på ett av de bokade flygen före din begäran om avbokning enligt Avboka oavsett anledning.
        • Om du inte har använt din möjlighet att avboka enligt Avboka oavsett anledning senast tjugofyra (24) timmar före den ursprungliga avgångstiden i bokningens resplan.
        • Om flygbolaget har gått i konkurs och/eller på annat sätt har pausat eller stängt ner sin affär- och reseverksamhet och inte längre kan tillhandahålla de bokade flygen och andra resetjänster före din begäran om avbokning enligt Avboka oavsett anledning.
      5. Kostnaden för tjänsten Avboka oavsett anledning återbetalas inte om inte något av scenarierna som beskrivs i avsnitt 8.4.4 c) eller f) uppstår, i vilket fall du endast kommer att ha rätt till en återbetalning för kostnaden för tjänsten Avboka oavsett anledning.
      6. Villkoren för Avboka oavsett anledning är inte avsedda att utgöra ett erbjudande om en försäkring och utgör inte en försäkring enligt den bredare definitionen av ett försäkringsavtal och ska inte misstolkas som sådan.
  9. AVGIFTER OCH BETALNING
    1. Betalning
      1. Betalning för Resetjänster behandlas antingen av Oss eller våra koncernbolag (i samverkan med vår(a) betalningsleverantör(er) som tillhandahåller funktionen för behandling av betalningar), eller av Tjänsteleverantören. All betalningsinformation som tillhör våra kunder krypteras på en säker server när den delas med vår(a) betalningsleverantör(er).
      2. Beroende på bokningskriterier och tilläggstjänster kan betalningen komma att delas upp i två separata transaktioner, vilket resulterar i en debitering från Oss och en annan från Tjänsteleverantören. Du debiteras inte mer än det faktiska totala pris som visas på vår webbplats. Samma säkerhetsåtgärder tillämpas. I vissa fall kan det hända att tjänsteleverantörernas priser och avgifter inte är i samma valuta som den som visas på Portalen. I så fall visar vi en ungefärlig motsvarighet i Portalen standardvaluta. Det innebär att det belopp som debiteras av tjänsteleverantören kan variera något vid kreditkortsbokning, med anledning av fluktuerande valutakurser, växelkurser och eventuella andra avgifter från kortutgivaren. Om detta gäller för din bokning visas ett meddelande om detta under bokningens gång.
      3. För att Vi ska kunna behandla din betalning, måste Du se till att det finns tillräckliga finansiella medel tillgängliga. Om problem uppstår i samband med din betalning, försöker Vi att behandla din betalning på nytt i samverkan med vår(a) betalningsleverantör(er). Om detta inte leder till att hela beloppet kan dras från ditt konto, kontaktar Vi Dig så snart som möjligt för instruktioner om andra betalningsmetoder. Om Vi efter dessa ytterligare instruktioner fortfarande inte erhåller din betalning, kommer din utestående betalning att skickas till ett inkassobolag.
    2. Betalningsbedrägeri
      Om Vi har skäl att misstänka bedrägeri förbehåller Vi oss rätten att vägra behandling av sådan betalning. Legitimering av betalning kan krävas om brott misstänks. Alla typer av betalningsbedrägeri rapporteras till polisen.
    3. Återbetalningar
      1. Återbetalningar behandlas i enlighet med tjänsteleverantörens villkor eller policyer. Om du har rätt till återbetalning, kommer återbetalningen att hanteras genom samma betalsätt som användes för att betala för bokningen. Observera att det totala biljettpriset består av flera olika beståndsdelar som inte alltid är återbetalningsbara var och en för sig. Även om du har rätt att få pengarna tillbaka enligt tjänsteleverantörs villkor eller policyer kan det alltså hända att det återbetalade beloppet inte överensstämmer exakt med det pris som du betalade vid bokningen.
      2. Som förmedlare kan vi bara genomföra återbetalningar efter att vi har erhållit återbetalning från den berörda Tjänsteleverantören.
      3. I bokningens totalpris ingår resetjänsterna, eventuella tilläggsprodukter samt våra serviceavgifter. Du kan endast få pengarna tillbaka för tilläggsprodukter från tjänsteleverantörer om vi redan har fått dessa belopp i retur från tjänsteleverantören. Våra egna tilläggsprodukter är i allmänhet inte återbetalningsbara, undantaget i fall där du inte har kunnat använda dem på grund av vårt fel.
  10. KLAGOMÅL
    1. Anspråk som rör utförandet av Resetjänster
      Eventuella problem, anmärkningar eller anspråk som rör det faktiska utförandet av Resetjänsterna ska meddelas direkt till berörd Tjänsteleverantör (reseoperatör, flygbolag, försäkringsgivare, biluthyrningsföretag, hotell) med vilken Du har avtalat om berörd Resetjänst. Se även punkt 11 för dina rättigheter enligt EU-lagstiftningen.
    2. Klagomål avseende våra egna tjänster
      Om du har ett anspråk som rör våra egna tjänster, ber vi dig kontakta vår kundtjänst här.
  11. KUNDRÄTTIGHETER ENLIGT EU-FÖRORDNINGEN
    1. Inställda eller försenade flyg
      Om Du reser in eller ut ur EU, eller med ett Europeiskt lufttrafikföretag, kan Du ha rätt att kräva ersättning för kostnader som Du kan hävda direkt mot det berörda flygbolaget om ditt flyg ställs in, försenas eller om Du nekas ombordstignin Klicka här för mer information om förordning (EG) nr 261/2004.
    2. Operatörens ansvar och skyldigheter
      Förordning (EG) nr 889/2002 om lufttrafikföretags skadeståndsansvar vid olyckor. Du hittar förordningen här.
  12. ANSVAR OCH SKYLDIGHETER
    1. Du godkänner att vi agerar som mellanhand mellan dig och tjänsteleverantören. Vi kommer under inga omständigheter att hållas ansvariga med avseende på resetjänster som du har bokat med en eller flera tjänsteleverantörer.
    2. Om en Tjänsteleverantör av någon anledning inte kan tillhandahålla Resetjänsten, även utan begränsning vid extraordinära händelser eller omständigheter utanför Tjänsteleverantörens kontroll (force majeure), eller om en Tjänsteleverantör går i konkurs, kan Vi bara agera som mellanhand och återbetala betalningar som Vi redan har erhållit från den aktuella Tjänsteleverantören.
    3. Avseende våra egna tjänster är vi ansvariga för skador, inom de begränsningar som anges i dessa villkor, förutsatt att sådana begränsningar är tillåtna enligt gällande lagstiftning. Såvida du inte har lidit personskada som orsakats av våra tjänster eller i händelse av grov vårdslöshet från vår sida, ska vi endast vara ansvariga för direkta skador som du faktiskt lidit, betalat för eller ådragit dig på grund av ett tillkortakommande som kan tillskrivas oss vid utförandet av våra egna tjänster.
  13. TILLÄMPLIG LAG OCH TVISTLÖSNING
    1. Tillämplig lag
      Svensk lag gäller exklusivt för dessa Villkor och avtalet mellan Dig och Oss.

      Som konsument har Du fördel av alla tvingande bestämmelser i lagstiftningen i det land där Du är bosatt. Inget i dessa Villkor, inklusive denna punkt 13.1, påverkar din rätt att som konsument förlita dig på dessa tvingande bestämmelser i lokal lagstiftning.
    2. Tvistlösning på nätet
      Europeiska kommissionen tillhandahåller en plattform för tvistlösning på http://ec.europa.eu/consumers/odr/
  14. DATASKYDD Vi tar skyddet av dina personuppgifter på största allvar. Du hittar detaljerad information om insamling, behandling och användning av dina personuppgifter i vår integritetspolicy.
  15. ALTERNATIV FÖR RANKNING OCH SORTERING PÅ PORTALEN För att du ska få sökresultat som är så relevanta som möjligt använder vi komplexa algoritmer för att rangordna flygalternativ och fastställa visningsordningen på Portalen. När sökresultaten först visas är standardsorteringen “Rekommenderad”, vilken kombinerar lägst pris, kortast flygtid och kombinationen av dessa två (bäst värde) samt längsta vistelsetid (tidigast möjliga utresa och senast möjliga hemresa). Sorteringen påverkas även av den (eventuella) ersättning som vi får från flygbolaget.

    På resultatsidan kan du välja hur resultaten ska sorteras, och/eller filtrera resultaten så att endast dina preferenser visas. Vi erbjuder även möjligheten att snabbt ranka sökresultaten utifrån följande:
    • Billigast - lägsta pris
    • Snabbast - kortast restid
    • Kampanj - eventuella marknadskampanjer med flygbolag som vi kan få ersättning för från flygbolaget. Om aktiva kampanjer saknas ordnas sökresultaten efter lägst pris med det här alternativet.
  16. BILAGA 1 – ADMINISTRATIVA AVGIFTER

    Serviceavgifter

    157 SEK per passagerare 

    För begäran om att hitta ett alternativt flyg utöver det alternativ som tillhandahålls av flygbolaget i händelse av att flygbolaget ändrar tidtabellen eller ställer in flyget (se avsnitt 3.4).

    418 SEK per passagerare

    För ändringar eller avbokningar som du själv har begärt, eller manuell hjälp med att t.ex. göra en ny bokning eller lägga till passagerare (se avsnitt 3.5).

    680 SEK per passagerare

    Gäller endast önskemål om pengar tillbaka som begärts efter det ursprungliga avresedatumet om resenären har uteblivit från flygningen (se avsnitt 3.6).

    *Samtliga priser är ink. moms

    Lägg märke till att eventuella ändringar och/eller återbetalningar omfattas av flygbolagens villkor och prisregler. Ytterligare avgifter från flygbolagen kan tillkomma. Detta har vi som mellanhand ingen möjlighet att påverka.

    Om ändringen som du vill göra leder till att biljetten blir dyrare eller till att passageraren förlorar rätten till ett specialpris, måste du själv stå för dessa kostnader.

 
Header
Subject
Body
Footer